söndag 3 januari 2016

Röd Drottning

Den här boken har jag nämnt i flera inlägg, boken "Röd Drottning" av Victoria Aveyard. Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, hade hört så mycket bra om den första boken i en ny fantacyserie som publicerades i år.

Storyn är ganska invecklad men jag ska försöka förklara i korthet. Det är alltså en fantacybok som utspelar sig i ett samhälle där det finns folk med vanligt rött blod, de röda, och sådana med silvrigt blod, de silvriga. De silvriga är alla adliga, kungligheter och så vidare, de har det bra ställt, pengar i överflöd. Samhällets elit helt enkelt. De har även speciella krafter som gör att de kan kontrollera någonting, till exempel vatten, eld eller läsa tankar och påverka människors handlingar. De röda lever fattigt och utan krafter. Alla utan arbete måste dessutom ut i kriget då de fyllt 18 år.

Bokens huvudperson är en tjej med rött blod som heter Mare, av en lycklig slump råkar hon få jobb på kungens slott innan hon fyller 18. Hon är tjänare men så upptäcks det att hon verkar ha liknande krafter som de silvriga, hon har makten över elektriciteten. För att inte samhället ska falla ihop skapar kungafamiljen en falsk historia och i den ingår att hon blir trolovad med den yngre prinsen. Den här första boken i serien går mest ut på att lära känna samhället och karaktärerna, största problemet är till en början att lära Mare hur allting fungerar som silver och att gömma att hon egentligen är röd. Men så kommer en grupp röda rebeller in i bilden, de kallar sig blodsvärnet och är trötta på att det är så ojämställt och att de silvriga behandlar röda så fel.

Det första jag tänkte på då jag började läsa boken var att den påminde väldigt mycket om Hungerspelstrilogin, byn Mare kommer ifrån påminner om distrikten i Hungerspelen och att det sedan utvecklades en revolution mot samhällets överklass påminner ju bara ännu mer. Men samtidigt är det ändå helt annorlunda och har sin egen stil. Jag tror att jag hade lite för höga förväntningar, jag hade hört saker som att "Det är den bästa boken jag någonsin läst" och så vidare. Jag säger inte att den är dålig, tvärtom den är helt otroligt bra och jag ser fram emot att läsa resten av böckerna då det kommer ut fler. Men jag skulle inte ändå säga att det är den bästa boken jag någonsin läst, men nog kanske den bästa det här året. Jag lägger den nästan på samma nivå som Harry Potter böckerna, och på nivån med Hungerspelen ettan och tvåan (trean suger ju enligt mig och många andra).

En bok jag rekommenderar att läsa, alla gånger. Skulle jag välja en bok jag läst i år som jag skulle rekommendera skulle det vara den här, som jag läste som sista bok i år. Det finns spänning, en bra utvecklad historia i ett uttänkt samhälle där historien håller ihop. Språket är bra, men inget extra jag lade märke till. I den här boken väger berättelsen mer, och jag älskar det. Men klart att den är skriven medryckande och underhållande. Det enda jag kan säga är läs den! Gillar du fantacy och känner dig tom efter att ha läst slut alla bra fantacy bokserier, då är det här början på en ny serie som är riktigt riktigt bra! Tror jag faktiskt kommer att önska bok nummer två i någon födelsedagspresent eller julklapp sedan då den kommer ut.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar