onsdag 2 mars 2016

Brev från min pulpet

Den enda boken jag fick i julklapp förra året, den första boken jag läste i år. "Brev från min pulpet" av Anna Lena Bengelsdorff. En bok där en del av hennes kolumner är samlade till en bok. Kolumnerna är alla cirka två sidor långa, och det på gott och ont. De är ju helt fristående så ibland orkade jag inte läsa mer än en och satt resten av tågresan på mobilen. Men samtidigt är det positivt för då hann jag mellan Böle och Helsingfors lätt läsa en kolumn till om jag var på det humöret.

Hon skriver otroligt bra och berättelserna är roliga. Dessutom tycker jag det var väldigt roligt att läsa just kolumner eftersom jag själv skriver ganska mycket kolumner, det gav en sorts inspiration och en liten riktning om hur kolumner på riktigt ska skrivas. Jag kände nämligen på hösten att mina kolumner egentligen inte handlade om just någonting, de var inte heller roliga eller hade några intressanta eller relevanta synpunkter. Däremot känner jag nu att det har blivit ändring på det och jag igen har mer inspiration och idéer på vad jag ska skriva om. Det behövs alltid inspirationskällor och det är alltid bra att läsa andras texter i samma genre som man själv skriver.

Den gick ganska långsamt att läsa för mig och det är ingen bok som lämnade ett wow-avtryck hos mig. Den var bra, hade gott språk och var intressant. Men ingenting som fick mig att älska boken, jag tror jag har väldigt svårt för att älska en bok som inte har en berättelse, den här är ju bara många fristående berättelser och tankar. Men roligt att läsa sådant ibland också, och definitivt inte en bok som kändes tung och jobbog att läsa. 


Skulle ni vilja att jag gav betyg på böckerna jag läst och berättar om? Har funderar på det, det här skulle i så fall få 2,5/5 poäng. Och kom ihåg, jag är väldigt kritisk och att få böcker når till toppen.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar