lördag 12 mars 2016

Underfors

Det här är en bok som jag skulle läsa på nian i högstadiet i modersmål. Grejen var att vi var indelade i grupper och min grupp fick den boken. Men de andra medlemmarna klagade på boken åt läraren så mycket så vi fick byta bok. Och jag ångrar fortfarande att jag inte då svarade ja jag vill fortsätta läsa den här boken då min lärare frågade vad jag ville göra. Jag var nämligen inte helt övertygad och tänkte att jag nog kanske hellre läser en annan bättre bok. Vilket misstag. Det slutade nämligen med att min grupp fick läsa Greven av Monte Cristo. Alltså jag vet allt det här med klassiker hitom dit men snälla, det är nog den sämsta boken jag läst. Och den enda boken jag borde läst i skolan som jag inte läste slut, jag lämnade de 60 sista sidorna olästa.

Men nu tillbaka till Underfors, jag hittade den här hemma i en låda som skulle till loppis. Jag snappade åt mig den och läste den. Och jag är chockad, så bra den är. Varför gillade ingen i min grupp den då? Varför var jag så tveksam? Varför sade inte läraren att vi skulle ge den 50 sidor? Det skulle ha gjort den kursen mycket roligare tror jag. Det är en fantacybok som utspelar sig i Helsingfors, närmade bestämt i Kronohagen. I stadsdelen där jag går varje dag i skolan. De reser även runt i andra delar av Finland, som Tenala där vi har ett landställe, Närpes och Lappland. Det är bara så roligt att läsa och känna igen sig, veta exakt vilket borde de sitter vid på Espresso Edge i Kronohagen.

Men hur kan fantacy utspela sig här? Jo det händer nämligen under staden, djupt nere i berget. Bkens huvudperson Alva får veta att hon inte är en människa utan tillhör skuggfolket som förr bodde under Helsingfors, och egentligen heter hon Umbra. Bergstroll har tagit över skuggfolkets kungarike och en ond demon släpps i misstag lös. Boken går ut på att Alva tillsammans med människan Joel och trolled Nide försöker rädda allting. Bakgrunden är att alla dessa varelser som troll, skuggfolk och så vidare en gång levde ovanför jorden men att människornas framfart tvingade dem att fly undan. En riktigt bra utformad berättelse i ett samhälle som fungerar, det finns en förklaring till allting. Som fantacy ska vara.

Jag måste säga att jag är lite stolt, en riktigt bra finlandssvenska fantacybok sm utspelar sig på gator jag känner till. Snälla läs den, det är nästan ett måste om du är finlandssvensk, har rört dig i svenskfinland och gillar fantacy. Jag tror själv att jag då på nian som 15-åring skulle ha varit i bättre ålder för boken. Den är absolut inte alls lika invecklad med lika mycket detaljer som till exempel Harry Potter eller Röd Drottning, och den är lite kort för att vara av de bästa fantacyböckerna. Ganska lättläst också, bara man kommer förbi ett eller två första kapitlen kan jag nästan lova att läsningen mest bara flyter på.

Den har alltså en bra och intressant story, och ett gott språk. Men den ger ändå inte den där wow-effekten man kanske längtar efter inom fantacy. Som då de här stora som jag älskar. Men definitivt läsvärd och det ger den riktigt mycket extra plus att den utspelar sig just här. Och missförstå inte, den är sjukt bra, men inte omgherrejävlar shit vad bra den här boken är.


Betyg: 4/5

<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. De va min bok ^_^ tyckte jättemycket om den också, roligt att du hitta den!

    SvaraRadera