söndag 24 juli 2016

Engelfors

Denna gång har jag läst en trilogi, en fantasytrilogi skriven av två svenska författare. Jag tror jag hörde om bokserien första gången på gymnasie tvåan på en modersmålslektion. Insåg redan då att jag borde läsa trilogin och att jag skulle gilla den. Just då var serien otroligt populär och skitsvår att få tag i på något bibliotek. Och som alltid då det handlar om sådana böcker tröttnar jag och orkar inte vänta och köa och hålla på. I stället skrev jag upp den på min lista över böcker jag vill läsa och lät den ligga där. Men så i början på juni befann jag mig på ett bibliotek och hittade första delen, lånade den, läste den och fastnade för historien. Trilogin heter Engelforstrilogin, böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln och serien är skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Böckerna utspelar sig i Engelfors, en liten obetydlig stad. Förutom att där finns mycket magi. Serien går ut på att rädda världen, kampen mellan det goda och det onda. Det finns häxor, olika sorter och så, och demoner. Demonerna försöker ta över världen och kan ta sig in genom portaler. Det finns ett antal portaler, sex eller sju minns inte helt. Alla utom den sista är stängd, den i Engelfors. Och det är Den utvaldas uppgift att stänga portalen. Sju helt ovetande ungdomar får veta att de är häxor och ska tillsammans kämpa för att rädda världen och stänga den sista portalen. Det är egentligen det allt handlar om.


Det som jag tyckte var otroligt fascinerande var att även om det är en kamp mellan det onda och det goda kan man aldrig vara säker på vem som är ond och vem som är god. Det är svårt att veta vem man vill ska lyckas och vem man "hejar" på. Det kommer hela tiden ny fakta som växlar om tankesättet, men så kan det plötsligt växla tillbaka och man vet inte heller riktigt vem det är som strider mot vem. Verkligen bra skrivet så att man aldrig kan vara riktigt säker.

Varje bok var så för mig att jag tyckte om den från början, men några hundra sidor i början (ja det är tjocka böcker men skräms inte) löpte bra men i ganska normal takt ändå. Men sedan sista halvan minst kunde bra gå så att jag läste dryga 200 sidor per dag bara för att jag var så fast och ville läsa mer och mer. Och jag jobbade under de dagarna så även om jag inte hade mycket tid flög sidorna förbi. Sista boken läste jag ut en kväll, en kväll som blev ganska sen då jag inte kunde sluta läsa och sedan då jag läst klart var jag så uppe i varv på grund av spänningen i boken att det tog länge innan jag verkligen kunde slappna av och till slut somna.


Om ni alltså inte ännu förstått det så gillar jag verkligen de här böckerna och rekommenderar verkligen den här trilogin. Riktigt bra fantacy, spänning, kärlek, vänskap över gränser, det händer hela tiden saker, människorelationer allt. Och måste faktiskt poängtera att det finns mer än heteronormativ kärlek och trots det tar författarna inte fasta på det på ett sätt som gör att det känns som att de vill vara politiskt korrekta utan precis så som man borde. Inte göra en stor grej av det utan bara ha med dessa förhållanden och känslor som helt normala.

Gillar du fantacy och vill ha tre bra böcker att läsa, läs dessa! Är det någon annan som läst Engelforstrilogin? Vad tycker ni?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar