söndag 22 januari 2017

När ett skolprojekt går för långt

Just nu håller vi på och ska göra ett radiomagasin i skolan, det har jag berättat om men nu kommer ett lite längre inlägg om vad jag på riktigt tycker. För nu har det gått för långt och det här är inte längre okej för ett skolprojekt. Vi blev alltså tilldelade ämnen och specifika händelser, min grupp fick nynazism och misshandeln vid järnvägsstationen som händelse. Ett intressant ämne tycker jag men så fick vi veta vad uppgiften egentligen går ut på. Vi trodde först att vi skulle göra en podcast, tala om det och intervjua experter på området och så vidare. Nej, vi ska fokusera på ett exakt ögonblick och göra 25 minuter om bara det. För att få lite inblick i hur det är tänkt att vi ska göra kan ni lyssna på en del av första avsnittet av "Knapphandlarens hämnd" på arenan, eller om ni fastnar hela serien.

Det är alltså meningen att fokusera helt på det ena ögonblicket och ta sig tillbaka genom att folk som var där berättar om sin upplevelse, hur det kändes, ljud, dofter allt. Och det ska berättas i presens, som om det skulle hända nu. Och det är ju en bra och rolig uppgift som kan bli någonting väldigt tufft. För till exempel Knapphandlarens hämnd är väldigt bra gjord och spännande. Men nu är ju problemet att vi ska göra samma sak, som ett skolprojekt på en och en halv vecka. Och samtidigt vid sidan om göra ett sammanhörande videoklipp.

Och det kunde funka bra om ämnet var ett annat, det är det som är problemet i vårt fall. Vi borde ju intervjua folk som var där, vilket inkluderar nynazister, ögonvittnen, mannens kompis som tömde hans fickor på droger och senare hämtade droger till honom på sjukhuset innan han dog. Och gärna även med någon familjemedlem om hur det kändes att höra om misshandeln som skett. Och att till ett skolprojekt ringa närstående till någon som dött för ett halvt år sedan tycker jag inte är okej. Absolut inte. Där kommer etiken emot för min del, det skulle vara en annan sak om det gjordes för t.ex. Yle och sändes ut så att det skulle vara viktigt informationsmässigt eller liknande men nu gynnas de som intervjuas inte på något sätt utan det är bara för vår utbildning. Och kanske inte så förvånande då att ingen vill ställa upp.

Och då vi även skulle vilja intervjua någon domare och någon läkare kommer där också upp problem. Fallet har förts vidare till hovrätten och är därför inte avslutat, alltså får ingen uttala sig om det ännu. Så det är ju en bra uppgift som inte ens går att genomföra. Nej, jag anser inte att det är okej att vi ska ta ett så här tungt ämne som ett skolprojket, och i "riktiga världen" behöver man inte oftast göra saker som känns för tuffa och tunga för en själv. Till exempel att intervjua en nynazist kan vara en sådan grej.

Jag har skickat mejl till läraren vi har, och han som sade att om vi har ärende under kursen är det bara att skicka så svarar han även under veckoslut, men inget svar har synts till på ett och ett halvt dygn. Jag är ganska arg och frustrerad över det här just nu men i morgon ska vi tala med honom på möte och jag antar att vi då måste argumentera lite och sedan se vad vi kan göra. För just nu har vi bara fått en som ställer upp på intervju, han är kriminaljournalist och vet mycket fakta men på grund av att finska motståndsrörelsen övervakar honom mycket kan han för sin egen säkerhet inte uttala sig om några egna åsikter. Och det är kanske ett annat tecken på att det inte är en helt okej uppgift för den här kursen. Alla saker tycker jag bara inte man ska göra i skolan.

Från magasinsändningen, som var en betydligt roligare och bättre uppgift. Och det kunde den här också vara om ämnet var ett annat. För att göra ett bra radiomagasin krävs inte ett så här tungt ämne.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar