torsdag 12 januari 2017

Den finlandssvenska bokutmaningen

De senaste åren har jag gjort eller försökt klara av diverse läsutmaningar. Det vill säga läsa vissa sorters böcker som finns på en lista. I år har jag tänkt försöka mig på "den finlandssvenska läsutmaningen". I listan finns endast tolv böcker och det gäller att läsa en bok som stämmer in på kategorin per månad. Ny kategori varje månad. Och resten får man läsa precis vad man vill. Ska bli spännande. Här är listan.

Januari: En gul bok.
Februari: Något som gör dig upphetsad.
Mars: En levande nobelpristagare.
April: En inhemsk klassiker med bokstaven A i titeln eller i författarens namn.*
Maj: Poesi tryckt efter år 2002.
Juni: En fantasybok som inte verkar innehålla några drakar.
Juli: En rysk klassiker på minst 500 sidor.
Augusti: En bok som du inte vill att andra ska se dig läsa.
September: En bok från ett antikvariat.
Oktober: En deckare skriven av en kvinna om du är man, eller skriven av en man om du är kvinna.
November: En bok där författaren har hatt på porträttfotot.
December: En bok som en vän rekommenderar


Jag tror att den absolut svåraste kommer att vara juli, men även september och november kan bli knepig. Maj kommer vara lite jobbigt för mig då det inte är min lässmak och att hitta en bok till augusti kan bli knepigt då jag inte är så pryd av mig. Men vi ska se hur det går. Just nu håller jag på med "Populärmusik från Vittula", eftersom boken har en gul pärm så den får bli min gula bok. Häng gärna på och berätta om ni tänker utmana er med någon sorts läsutmaning det här året?

Den här boken skulle ju också fungera som en gul bok, tips för någon som vill bocka av den punkten med en riktigt bra bok.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar