söndag 11 juni 2017

Pojken i randig pyjamas

Jag har som mål att publicera ett läslust inlägg i veckan, får se hur det går. Den här veckan ska jag berätta om min läsupplevelse då jag läste den gripande boken "Pojken i randig pyjamas" av John Boyne. Som så många gånger har Crista varit min läsinspiration till den här boken, då hon berättade att hennes högstadieelever läst den. Har annars tidigare bara hört den nämnas men inte fått någon riktig inblick i vad det handlar om, och så har jag hört att filmen är väldigt sorglig och så. Då jag gick i högstadiet lästa vi Anne Franks dagbok, vilket ju i och för sig är kul att kunna säga att man läst den då den är så otroligt känd och så. Men allvarligt talat måste jag nog säga att jag hellre läst den här boken då, den var nämligen riktigt bra.

Det handlar då om en liten pojke, vars pappa är högt uppsatt inom den tyska militären och så tvingas hela familjen flytta efter hans jobb till Auschwitz. Pojken Bruno lever ett högklassigt liv och är väldigt bortskämd och förstår hemskt lite av hur världen egentligen fungerar. Först blev jag ganska störd på honom och tyckte det var lite överdrivet, att nog förstår väl en nioåring mer än så. Men kanske inte om ingen någonsin talar om någonting för en. Hur som helst upptäcker han efter en tid en pojke i hans egen ålder på andra sidan stängslet och de blir vänner, lite jobbiga situationer då det blir ganska mycket missförstånd och Bruno som sagt är ganska okänslig med vad han säger.

Vet inte riktigt hur mycket jag ska berätta om slutet men jag kan ju säga att jag aldrig hade kunnat föreställa mig ett sådant slut. Och att det fick mig att gråta. Jag anade att någonting skulle gå fel men aldrig så fel som det verkligen gick. Och på något sätt lyfter även det här slutet upp boken otroligt mycket för mig. Genom hela var den enligt mig riktigt bra men det var nog de sista sidorna som gav wow-effekten och gav boken dess mening och budskap.

Jag tycker nog att alla borde läsa boken, det finns väldigt viktiga budskap i den, dessutom är den bra skriven och speciellt då jag läst ut den tyckte jag att den var riktigt bra. Den är inte speciellt svårläst heller tycker jag utan går ganska snabbt och enkelt att läsa, även om ämnet inte är det minsta lättsamt. Det är verkligen en bok som berör kan jag säga!

Läste den som e-bok så har ingen bild på boken tyvärr annat är screenshot. Gav den 4/5 stjärnor på Goodreads.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar