söndag 30 juli 2017

Stormvinge

Tänk dig den klassiska berättelsen om "Svarta Hingsten", den vilda hästen vars förtroende vinns av en tjej och till slut vinner de en stor tävling tillsammans. Om du mixar ihop den berättelsen med lite magi och fantasy får du boken "Stormvinge" av Oskar Källner. Berättelsen utspelar sig på en annan planet i framtiden, människorna har tagit sig dit och bosatt sig där. Där finns inga fåglar och det är däggdjuren som har vingar. I princip har alla djur sex extremiteter på den planeten. Men de är framavlade ur djur från jorden så det finns hästar och kor och så vidare, men de har vingar. (Utom korna då det visade sig vara en dum idé att avla fram det eftersom de bara flög iväg).

Huvudpersonen Minna älskar att rida/flyga och är lite ledsen över att hon inte har någon egen häst utan bara får flyga sin adoptivfamiljs gamla sto. På en flygtur flyger hon iväg lite för långt för vad det gamla stoet egentligen orkar och en sak leder till en annan som slutar med att hon finner en svart vildhingst. Tack vare honom lyckas hon sedan ta sig hem levande och så börjar vägen till att bygga upp hans förtroende.

Jag tycker boken är riktigt bra skriven och historien håller verkligen och det är uttänkt hur den världen och planeten ska fungera. Faktiskt lite förvånad över att författaren är svensk. Det är en bok för lite yngre personer men den fungerade riktigt bra att läsa nu också tycker jag. Emellanåt undrar jag om det är helt okej att jag läser böcker för en yngre målgrupp ibland. Men egentligen, vad har det för skillnad, då jag har det hektiskt orkar jag inte koncentrera mig på så komplicerade böcker och om boken är bra enligt mig så har det väl inte så stor skillnad. Och hästar går ju nog hem för det mesta hos mig. Det var helt enkelt en riktigt bra "mellanbok" som bara var att bläddra fram de elektroniska sidorna i.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar