söndag 9 juli 2017

Timglaset

Den första boken jag läste då jag fick Nextory igen var "Timglaset" av Gena Showalter eftersom jag bara hade hunnit börja läsa den då prenumerationen tog slut förra gången. Första boken i en fantasytrilogi, nästa bok borde komma under det här eller nästa år om jag förstått rätt. Boken handlar om ett samhälle som jag tror utspelar sig i framtiden, där det finns ett "förstaliv", som är som ett vanligt liv som vi är vana vid. Men efter att man dör kommer man till eviglivet, och då finns det två olika riken, Troika och Myriad. Under sitt förstaliv måste man välja rike och sedan är man låst vid det, det pågår självklart en strid mellan rikena hela tiden. Ofta väljer man ju samma rike som sin familj eller vänner.

Huvudpersonen Ten har beslutsångest och vägrar välja. Hon har tydligen någon viktig roll, som kan komma att avgöra hela striden mellan rikena. Så de försöker allt vad de kan att rekrytera henne till just sitt rike. Och det är i princip vad det handlar om. Men självklart blir det ganska dramatiskt, då det börjar bli bråttom att välja och hon verkligen inte är redo.

En riktigt bra bok tycker jag, inte bland de bästa fantasyböckerna jag läst men i alla fall bra. Så att jag nog kommer att läsa de två följande böckerna i serien. Inte det bästa språket  men en bra berättelse och mycket händelser. En bok jag rekommenderar för alla som gillar fantasy!


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar