onsdag 2 augusti 2017

Carlstensveckan & Offpist

Av en slump hittade jag boken "Carlstensveckan" av Johanna Schreiber på Nextory. En bok som skulle handla om ungdomar på seglingsläger. Så jag tänkte på att ge den en chans och började läsa. Och gud vad jag fastnade i boken.

Det handlar om tjejen Ebba som ska åka på seglingsläger, "Carlstensveckan" heter det. Men mycket segling handlar det inte om, det är bara en rolig detalj för sådana som finner det intressant. Och igenkännisngsfaktorn finns där, sommarläger har ju de flesta varit på. Upplevt lägerromanser och bråk med vänner, och det är just det boken handlar om. Hennes två bästa vänner är inte alls speciellt snälla mot henne och killen som är intresserad av henne är trots allt inte så intressant som han verkat i början.

Boken "Offpist" är uppföljaren och utspelar sig ett halvt år senare, vid nyår samma år. Då åker Ebba med sin pojkvän, som hon träffat på seglingslägret och hennes bästa vän, som hon också träffat på lägret till alperna för att åka skidor. Den andra boken går i samma tema som den första, tar upp problem i förhållandet, att börja festa och så vidare.

Båda böckerna är otroligt bra enligt mig, gärna skulle jag kanske ha läst dem för två tre år sedan men lika bra fungerade de nu. Men ungdomarna i boken är runt 15 år så det kanske är ännu bättre om man själv är i samma ålder då man läser dem. Men riktigt bra skrivna och bra story, eftersom i alla fall jag kunde relatera ganska bra till speciellt "Carlstensveckan" då det påminner ganska mycket om saker som brukar hända på scoutläger. Så där som att springa ute på natten och få nya vänner. Så ja, jag rekommenderar dem starkt. Det är nästan så att jag önskar att det fanns fler böcker i serien, men hur länge som helst kan ju inte böcker om samma sak skrivas, även om det är bra.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar