söndag 13 augusti 2017

Gatukatten Bob

Den sista boken jag läste då jag hade prenumeration på Nextory var boken "Gatukatten Bob" av James Bowen. Jag snörade ju lite in mig på sanna berättelser om djur ett tag och därför hittade jag även denna bok. Den var kort och är första boken i en trilogi och om jag ska vara ärlig så trodde jag, just på grund av längden att jag skulle hinna läsa hela trilogin, plus ännu en till bok. Men det var helt enkelt inte en bok jag läste speciellt snabbt. För jag tycker faktiskt inte den var jättebra.

Den handlar om James, som är gatumusikant och har ett jobbigt förflutet med drogberoende och hemlöshet. Nu börjar han komma på rätt bana men har fortfarande ont om pengar, och så kommer Bob in i hans liv. En gul hankatt som högst antagligen levt på gatan hela sitt liv och de två dras till varandra och Bob flyttar in hos James. Katten hjälper honom med gatuspelandet och de visar sig att de båda behöver varandra och var det de saknade i livet. Och grejen är ju den att jag tycker att den här storyn låter bra och det var också därför jag valde att läsa den.

Men så höll det ju inte riktigt . Det är en sann berättelse och jag förstår att det i hans liv var en otrolig händelse och så men som en bok fanns det kanske inte helt tillräckligt med material i storyn. Det skulle vara intressant att läsa en längre artikel om dem eller så, men en hel bok tycker jag tyvärr inte att det fanns tillräckligt med material för. Och speciellt inte för tre böcker, även om jag bara läst en av dem.

Det var helt enkelt för långdraget om alla hans problem, läkarbesök, alla gånger katten rymde och liknande. En helt gullig berättelse nog men lite tråkig att läsa skulle jag säga.

Och som bonus uppdatering om kattungarna, alla har fått hem och ingen blir hemma hos dem. Synd men det verkar bli bra hem åt dem.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar