söndag 27 augusti 2017

Glastronen

Jäklar vad det tog länge att få den här boken läst. Jag hade lite spanat in den på Goodreads, och av en slump hittade jag den i mitt närbibliotek och lånade hem den. Och jag läste den med väldigt varierande lästakt. De hundra första sidorna gick trögt, sedan kom storyn igång och då gick de hundra nästa sidorna snabbt och sedan stannade läsningen av någon anledning av igen. Det var egentligen den här veckans måndag, då biblioteket skickade en påminnelse om att boken förfaller på onsdag som jag verkligen satte i växeln. Och runt klockan 11 på tisdagen var boken utläst då jag samma tid på måndagen ännu hade 180 sidor kvar. Så varierande takt kan vi väl säga.

Boken "Glastronen" är skriven av Sarah J. Maas och klassas väl i princip som fantasy. Huvudpersonen Ceaena är rikets kändaste lönnmördare men har blivit fast och tillfångatagen. Ur fängelset hämtas hon sedan av kronprinsen för att delta i en turnering för att bli kungens kämpe i fyra år. Hon har inget val och efter dessa fyra år är hon fri att göra vad som helst. Hon är skicklig och att vinna turneringen borde inte vara ett större problem för henne men självklar stöter hon på motgångar. Till exempel börjar andra deltagare att försvinna en efter en genom brutala mord. Och det är många som inte är på hennes sida.

Magi är någonting som funnits i riket men som förbjudits och bestraffas hårt om man använder det. Men det går ändå, med hjälp av magi att nå anda världar och dimensioner och genom detta får Celaena både hjälp och problem.

En spännande och välskriven bok och jag väntar nog på uppföljaren. Men inte en bok jag slukade, och därför gav jag den fyra stjärnor på Goodreads. Jag skulle kanske ha uppskattat att få veta mera omm riket och hur landet riktigt fungerar, för det finns flera riken och det pågår krig och så vidare, men det blev inte helt klart enligt mig. Men rekommenderar verkligen boken i alla fall.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar